DLEDA203 - Οργανωσιακή Συμπεριφορά

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Οι σχολικές μονάδες αποτελούν κρίσιμες δομές σε κάθε κράτος και είναι άμεσα συνδεδεμένες με τις ανάγκες και τις προοπτικές των αντίστοιχων κοινωνιών. Και μόνο αυτή η ιδιαιτερότητά τους, καθιστά την ομαλή λειτουργία τους σημαντικό έως καθοριστικό στοιχείο επιτυχίας ή αποτυχίας ολόκληρων κοινωνιών. Το συγκεκριμένο μάθημα επικεντρώνεται στην ανάλυση της συμπεριφοράς μέσα στις οργανώσεις που υπάρχουν στις Σχολικές Μονάδες. Το μάθημα  αποτελείται από 3 κύριες θεματικές ενότητες, κάθε μία από τις οποίες συγκροτείται από ορισμένο αριθμό θεματικών υποενοτήτων, που αντιστοιχούνται απόλυτα σε αντίστοιχες εβδομάδες μελέτης. Η πρώτη θεματική ενότητα επικεντρώνεται στην παρουσίαση των βασικών θεωριών που αποτελούν το πλαίσιο μελέτης της οργανωσιακής συμπεριφοράς, στη 2η θεματική ενότητα παρουσιάζονται τομείς της οργανωσιακής συμπεριφοράς που άπτονται της καθημερινής λειτουργίας μίας σχολικής μονάδας, ενώ η 3η θεματική ενότητα αναφέρεται σε ειδικότερα θέματα σε συνδυασμό με μελέτη περιπτώσεων.

ΣΚΟΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Το συγκεκριμένο μάθημα έχει ως βασικό σκοπό να αποκτήσουν οι φοιτητές αφενός ένα ισχυρό επιστημονικό υπόβαθρο σε θέματα οργανωσιακής συμπεριφοράς, αφετέρου δε, να αναπτύξουν εκείνες τις κριτικές ικανότητες που θα τους επιτρέψει να λαμβάνουν κατάλληλες αποφάσεων στα πλαίσια λειτουργία και διοίκησης μίας σχολικής μονάδας.  

DLEDA204 - Ηγεσία Ομάδων στην Εκπαίδευση

Το μάθημα “Ηγεσία Ομάδων στην Εκπαίδευση” είναι επιλεγόμενο και ανήκει στην ενότητα μαθημάτων “Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού”. Το θέμα του είναι η διαχειριση της ομαδικής εργασίας που λαμβάνει χώρα στις σχολικές μονάδες ανάμεσα στο διδακτικό προσωπικό. Είναι κοινώς παραδεκτό σήμερα (και ισχύει για όλους τους επαγγελματικούς χώρους) πως τίποτα άξιο αναφοράς δεν μπορεί να παραχθεί  χωρίς την συνεργασία ανάμεσα σε επαγγελματίες. Η αλληλεξάρτηση είναι βασικό συστατικό της εργασίας σε οργανισμούς και έτσι ο χώρος της εκπαίδευσης δεν θα μπορούσε να αποτελέσει εξαίρεση.

Η ομαδική εργασία στα σχολεία μπορεί να πάρει πολλές μορφές: από τις συνεδρίες προσωπικού μέχρι το μοντέλο των επαγγελματικών κοινοτήτων μάθησης που στηρίζεται στην αλληλοβοήθεια και συνεργασία. Φυσικά, η ομαδική εργασία δεν είναι χωρίς προβλήματα και πολλές φορές δημιουργούνται καταστάσεις συγκρουσιακές που μπορεί να αποβούν επιζήμιες για το σχολείο και την επίτευξη των στόχων του.

Στα πλαίσια του μαθήματος θα αναλύσουμε την εργασία ομάδων στην εκπαίδευση με ειδικές αναφορές στην αξιοποίηση των συνεδριάσεων του προσωπικού και στην δημιουργία, ανάπτυξη και διατήρηση κοινοτήτων μάθησης εκπαιδευτικών. Θα αναλύσουμε επίσης την εισαγωγή και διαχείριση αλλαγής και θα κλείσουμε με διαχείριση και αντιμετώπιση των αναπόφευκτων συγκρούσεων που προκύπτουν στις σχολικές μονάδες. 

ΣΚΟΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Το μάθημα έχει ως απώτερο στόχο την πολύπλευρη ενημέρωση των φοιτητών όσον αφορά την φύση, λειτουργία και απόδοση των ομαδικών εργασιών στην εκπαίδευση. Ειδικότερα, αποτελεί στόχο του μαθήματος η διδασκαλία του μηνύματος της αναγκαιότητας καλλιέργειας συνθηκών αποδοτικής ομαδικής εργασίας, δημιουργίας κοινοτήτων μάθησης όπου οι εκπαιδευτικοί θα βελτιώνονται επαγγελματικά και της έγκαιρης αντιμετώπισης των συγκρούσεων που προκύπτουν φυσιολογικά ανάμεσα σε επαγγελματίες. 

DLEDA202 - Διαχείριση και Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού

Λαμβάνοντας υπόψη τις παρούσες κοινωνικές, οικονομικές και εκπαιδευτικές ανάγκες, οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν τα εκπαιδευτικά συστήματα και οι εκπαιδευτικοί, για παροχή ποιοτικής εκπαίδευσης, συνεχίζουν να αυξάνονται καθημερινά. Η στήριξη, επιμόρφωση, ανάπτυξη και διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού είναι στρατηγικής σημασίας θεσμοί και διαδικασίες στην προσπάθεια για ποιοτική αναβάθμιση και εκσυγχρονισμό ενός εκπαιδευτικού συστήματος. Οι θεσμοί αυτοί παρουσιάζουν αυξανόμενο ενδιαφέρον και μελέτη διεθνώς.

Είναι σημαντικό να λεχθεί ότι η έννοια ανάπτυξη και διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού περιλαμβάνει το σύνολο των δραστηριοτήτων ή των διαδικασιών που στοχεύουν στη διατήρηση ή στη βελτίωση των διδακτικών δεξιοτήτων, των αντιλήψεων, των στάσεων και γενικότερα της επίδοσης του εκπαιδευτικού προσωπικού στους υφιστάμενους ή στους μελλοντικούς ρόλους που θα κληθεί να αναλάβει με απώτερο σκοπό τη βελτίωση της απόδοσης και επίδοσης των μαθητών. 

Ο εκπαιδευτικός αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Δεδομένου ότι τα μαθησιακά αποτελέσματα εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από την ποιότητα και επάρκεια των εκπαιδευτικών, οι κυβερνήσεις, οι τοπικές αρχές και η διευθυντική ομάδα της κάθε σχολικής μονάδας πρέπει να κινητοποιήσουν δημιουργικά και να αξιοποιήσουν το έμψυχο δυναμικό, προκειμένου να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά οι εν εξελίξει αλλαγές και να βελτιωθεί η ποιότητα της εκπαίδευσης. Οι εκπαιδευτικοί, συμμετέχοντας σε μια ποικιλία επαγγελματικών δραστηριοτήτων, ενθαρρύνουν τόσο τη δική τους επαγγελματική ανάπτυξη όσο και την ανάπτυξη της σχολικής μονάδας και ως εκ τούτου συμβάλλουν σημαντικά στη βελτίωση της εκπαιδευτικής πρακτικής. 

Η ανάγκη για συνεχή επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών γίνεται ακόμη πιο επιτακτική, εάν λάβουμε υπόψη τα παρακάτω: α) H αρχική-πανεπιστημιακή εκπαίδευση-κατάρτιση των εκπαιδευτικών δεν είναι ικανή να εφοδιάσει πλήρως τους υποψήφιους εκπαιδευτικούς με την κατανόηση, τις δεξιότητες και γνώσεις τις οποίες χρειάζονται κατά τη διάρκεια της καριέρας τους. β) Η πολυπλοκότητα του επαγγέλματος του εκπαιδευτικού απαιτεί δια βίου μάθηση για αποτελεσματική προσαρμογή στις γρήγορες αλλαγές και  αυξημένες απαιτήσεις και ανάγκες. γ) Η συνεχής και διά βίου επαγγελματική μάθηση θεωρείται ως ένα φυσικό και αναμενόμενο στοιχείο των επαγγελματικών δραστηριοτήτων και βασικό συστατικό της σχολικής βελτίωσης. 

ΣΚΟΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Σκοπός του μαθήματος είναι να παράσχει στους φοιτητές μια εις βάθος κατανόηση των βασικών πτυχών του τομέα της ανάπτυξης και διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού. Θα περιλαμβάνει τον ορισμό και την επισκόπηση της έννοιας ανάπτυξη και διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού και την περιγραφή αποτελεσματικών και επιτυχημένων διαδικασιών (σχεδιασμού και αξιολόγησης), πρακτικών, μεθόδων, μορφών και προγραμμάτων ανάπτυξης και διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού. Οι φοιτητές θα έχουν την ευκαιρία να ανακαλύψουν ότι η συνεχής και διά βίου επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών αποτελεί βασικό συστατικό και προϋπόθεση της σχολικής βελτίωσης και αποτελεσματικότητας. Περαιτέρω, η θεματική ενότητα, αναπτύσσοντας τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες των φοιτητών, θα παρουσιάσει τρόπους εφαρμογής της θεωρίας περί ανάπτυξης και διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού σε πραγματικές καταστάσεις στο σχολικό περιβάλλον. Τέλος, θα ζητηθεί από τους φοιτητές να εισηγηθούν, μέσα από μια βιωματική προσέγγιση και εργαζόμενοι ομαδικά, τρόπους επίλυσης ή/και αντιμετώπισης συγκεκριμένων περιστατικών ή προβλημάτων ή σεναρίων σχετικά με την ανάπτυξη και διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού στη σχολική μονάδα.  

Παράλληλα, το μάθημα έχει σκοπό να αναδείξει ότι η προσπάθεια για ανάπτυξη και διαχείριση προσωπικού μπορεί να λειτουργήσει ως διαδικασία για να μετατραπεί η σχολική μονάδα σε ένα συνεργατικό χώρο εργασίας όπου το προσωπικό αλληλεπιδρά ελεύθερα για να συζητήσει θέματα του αναλυτικού προγράμματος, διδασκαλίας και μάθησης, να παρατηρεί διδασκαλίες και να αλληλοδιδάσκεται, να αναπτύσσεται τόσο επαγγελματικά όσο και προσωπικά, να προγραμματίζεται και να επιλύει προβλήματα συλλογικά. Τα αποτελέσματα των προσπαθειών αυτών χαρακτηρίζονται από βελτιωμένες μαθησιακές επιδόσεις, αφοσιωμένους και ενεργοποιημένους επαγγελματίες, τονωμένο περιβάλλον εργασίας και θετική κουλτούρα μάθησης.

DLEDA052 - Αξιολόγηση και Διασφάλιση Ποιότητας στην Εκπαίδευση

Το μάθημα “Εκπαιδευτική Αξιολόγηση ως Εργαλείο Ηγεσίας” είναι επιλεγόμενο μάθημα και ανήκει στην ενότητα μαθημάτων “Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού”. Το θέμα του είναι η αξιοποίηση των διαδικασιών αξιολόγησης από τον σχολικό ηγέτη για την βελτίωση της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Η αξιολόγηση στα πλαίσια της σχολικής μονάδας αποτελεί ένα σημαντικό εργαλείο στα χέρια του σχολικού ηγέτη αλλά για να αξιοποιηθεί επαρκώς θα πρέπει οι διευθυντές να έχουν λειτουργική γνώση βασικών αρχών εκπαιδευτικής αξιολόγησης.

Το μάθημα αποτελείται από δυο βασικές ενότητες: την αξιολόγηση διδασκαλίας και την αξιολόγηση προσωπικού. Στη πρώτη ενότητα καλύπτουμε βασικές έννοιες αξιολόγησης και αρχές αποτελεσματικής διδασκαλίας τις οποίες προσπαθούμε να ενισχύσουμε μέσω της αξιολόγησης. Στη δεύτερη ενότητα στρέφουμε τη προσοχή μας στην αξιολόγηση εκπαιδευτικών με θέματα όπως αρχές αξιολόγησης προσωπικού, προβλήματα στην αξιολόγηση εκπαιδευτικών, πολλαπλές πηγές δεδομένων στην αξιολόγηση εκπαιδευτικών, διαστάσεις της αξιολόγησης εκπαιδευτικών διεθνώς και σχέση ηγεσίας και αξιολόγησης προσωπικού.  

ΣΚΟΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 

Το μάθημα έχει ως απώτερο στόχο την ενημέρωση και εξοικείωση των φοιτητών γύρω από τα θέματα της αξιολόγησης διδασκαλίας και της αξιολόγησης διδακτικού προσωπικού. Μέσα από τις παρουσιάσεις αναμένεται πως οι φοιτητές θα αποκτήσουν τα απαιραίτητα εφόδια τόσο για αξιολόγηση διδασκαλιας όσο και για αξιολόγηση προσωπικού ενώ θα αποκτήσουν και γνωσεις για τις σύγχρονες και μελλοντικές κατευθύνσεις της εκπαιδευτικής αξιολόγησης. 

DLEDA201 - Διοίκηση και Λήψη Αποφάσεων

Οι σχολικές μονάδες αποτελούν κρίσιμες δομές σε κάθε κράτος και είναι άμεσα συνδεδεμένες με τις ανάγκες και τις προοπτικές των αντίστοιχων κοινωνιών. Και μόνο αυτή η ιδιαιτερότητά τους, καθιστά τη διοίκησή/διεύθυνσή τους σημαντικό έως καθοριστικό στοιχείο επιτυχίας ή αποτυχίας ολόκληρων κοινωνιών. Το συγκεκριμένο μάθημα επικεντρώνεται στην ανάλυση των βασικών αρχών διοίκησης καθώς και της διαδικασίας λήψης αποφάσεων με εστίαση στην περίπτωση των Σχολικών Μονάδων. Το μάθημα  αποτελείται από 3 κύριες θεματικές ενότητες, κάθε μία από τις οποίες συγκροτείται από ορισμένο αριθμό θεματικών υποενοτήτων, που αντιστοιχούνται απόλυτα σε αντίστοιχες εβδομάδες μελέτης. Η πρώτη θεματική ενότητα επικεντρώνεται στην παρουσίαση των βασικών αρχών της διοίκησης και τον τρόπο εφαρμογής αυτών στις Σχολικές Μονάδες. Η 2η θεματική ενότητα επικεντρώνεται στην παρουσίαση της διαδικασίας λήψης αποφάσεων και στα προβλήματα που μπορούν να διαχειριστούν οι σχολικές μονάδες. Η 3η θεματική ενότητα επικεντρώνεται σε ορισμένα ειδικά θέματα στα οποία καλείται η διοίκηση να λάβει ή να υλοποιήσει αποφάσεις, όπως τα έργα, η αλλαγή και η ποιότητα. 

ΣΚΟΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Το συγκεκριμένο μάθημα έχει ως βασικό σκοπό να αποκτήσουν οι φοιτητές αφενός ένα ισχυρό επιστημονικό υπόβαθρο σε θέματα αρχών διοίκησης και διαδικασίας λήψης αποφάσεων, αφετέρου δεν να αναπτύξουν εκείνες τις κριτικές ικανότητες που θα τους επιτρέψει να αξιολογούν και να αναλύουν όλα τα δεδομένα προκειμένου να λαμβάνουν κατάλληλες αποφάσεων στα πλαίσια μίας σχολικής μονάδας.   

  

Copyright © 2022 Frederick University.
All rights reserved | Contact Us| Privacy Policy

    E-xcellence